Smart shopping

Efectul Diderot

  • By
  • 03/11/2017

Efectul Diderot (numit după filosoful francez Denis Diderot) descrie situațiile în care cumpărarea unui lucru nou atrage după sine și alte achiziții. După ce Diderot și-a cumpărat un halat stacojiu nou, prin comparație, restul lucrurilor sale păreau și mai învechite și mai urâte. Așa că și-a schimbat și covorul. Și-a cumpărat apoi și o masă nouă. Și după asta a cumpărat și o altă oglindă. De cum a cumpărat halatul nou, a simțit că el nu se potrivea cu restul lucrurilor sale și avea nevoie să restabilească armonia prin noi achiziții, de care nu simțea că are nevoie înainte să aibă halatul stacojiu.

Efectul Diderot e prezent și în viețile noastre – când cumpărăm o agendă nouă și brusc avem nevoie și de pixuri noi și de agrafe colorate, sau când zugrăvim și apoi simțim nevoia să luăm și draperii noi și poate să mai cumpărăm și niște plante de apartament, ori când mergem la mall pentru un pulover și ne întoarcem și cu o fustă și cu o pereche de pantofi, care se potrivesc cu noul nostru pulover.

Dacă știi despre efectul Diderot, este posibil să-ți dai seama când ești pe punctul de a intra într-un cerc de cumpărături după cumpărături. Nu-ți lăsa creierul să te păcălească. Concentrează-te pe cumpărături de care chiar ai nevoie. Dacă n-ai avut nevoie de un covor nou până ieri, n-ar trebui să crezi că îți trebuie unul doar pentru că ți-ai cumpărat papuci de casă noi.

1 Shares

No Comments Found